Overstromingen in Noord-Italië
Laatste update: 30 mei 13.15
Beide routes zijn voorbij Ferrara momenteel niet te doen en dat zal gezien de aangerichte schade aan bruggen en wegen voorlopig zo blijven. Er zijn verschillenfe oplossingen: omfietsen via Parma, een stuk met de trein doen of je reis inkorten en een ander jaar de rest doen, bijvoorbeeld als rondje Centraal Italië of in combinatie met de Zuid-Italiaanse routes of een deel daarvan. Als je nog niet naar huis wilt kun je ook een extra lus fietsen in Noord-Italië met daarin Verona en Venetië.
Het zuidelijk deel van de Povlakte tussen Bologna en de kust is getroffen door overstormingen, waardoor ook een aantal bruggen vernield zijn. In het kaartje met omleidingsroutes onderaan deze pagina is dat het blauwachtig gekleurde gebied. In het gebied ten zuiden daarvan – het grijsachtig gekleurde gebied op hetzelfde kaartje – hebben zich honderden aardverschuivingen voorgedaan, waardoor tientallen wegen afgesloten omdat ze onberijdbaar of zelfs in de diepte gestort zijn. Zie de foto's onderaan deze pagina.
Whatsapp-groep voor fietsers om elkaar te informeren over de nieuwe situatie
Fietsers die nu in Noord-Italië zitten kunnen elkaar informeren via een whatsapp-groep. Ik zit zelf niet op whatsapp omdat ik dan continu gestoord wordt bij mijn werk, maar als je belangrijk nieuws hebt vind ik het fijn als je me per This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. op de hoogte wilt houden. Dan kan ik het weer op deze pagina zetten.
Omfietsen via Parma
Ik heb een tracks gemaakt van verschillende omleidingsroutes, die allemaal via Parma en de Passo delle Cisa lopen. Die zijn natuurlijk niet zo uitgekiend en rustig als de routes in de gidsen, maar die zijn dan ook het werk van jaren!
Download track van Verona via Parma naar Siena
29 mei 19.15: track aangepast om enkele zeer steile stukken na Empoli (km 370) te vermijden.
Deze track sluit ten noorden van Siena aan op de Toscane-route. Vandaar kun je verder via de Toscane-route.
Verona – Rome is zo 44 km langer dan via de Toscane-route en vrijwel even zwaar. Vergeleken met de hoofdroute is het 88 km meer, maar ongeveer 2x zo veel meters klimmen.
Mooie plaatsen langs deze track zijn Mantova, het kleine stadje Sabbioneta, Parma en Lucca
Download track van Verona via Parma naar Florence
Deze track sluit aan op de route Florence – Assisi. In Florence kun je verder via de Toscane-route, maar ook via de route Florence – Assisi en dan met verder met het laatste stuk van de hoofdroute. Dat is vrijwel even lang, maar iets lichter dan via de Toscane-route.
Verona – Florence is zo 84 km langer dan via de Toscane-route en vrijwel even zwaar. Die cijfers blijven natuurlijk hetzelfde of je nu daarna verder gaat via Siena (Toscane-route) of via de route Florence – Assisi. Vergeleken met de hoodroute Verona – Ravenna – Asissi – Rome is het langs deze weg (dus Verona – Parma – Florence – Assisi – Rome) echter 129 km langer en aanzienlijk zwaarder (5415 klimmeters ipv 3110, volgens de berekening van Google Maps). Je kunt deze route iets lichter maken door de lichtere variant in etappe 30FA te downloaden. Het scheelt 200 m klimmen en de klim is minder steil.
Mooie plaatsen langs deze track zijn Mantova, het kleine stadje Sabbioneta, Parma en Lucca.
Download track verder via de Tyrrheense kust
De track is het vervolg op bovenstaande routes, die je in dat geval een stuk voor Lucca verlaat. Verona – Rome is zo 72 km langer dan via de hoofdroute, maar aanzienlijk zwaarder (4630 klimmeters ipv 3110, volgens de berekening van Google Maps).
Deze route volgt vaak wat drukkere wegen langs de kust, afgewisseld met rustiger wegen door het dunbevolkte achterland. Landschappelijk is deze route minder mooi dan de Toscane-route en 30 km langer maar wel lichter: 4630 klimmeters ipv 6200, ook weer volgens Google Maps.
Mooie plaatsen langs deze route zijn Pisa, het plaatsje Magliano in Toscane en Pitgliano, dat in deel 3 beschreven wordt op pag. 79 als onderdeel van een toeristische variant van de Toscane-route. Kort daarna kom je dan ook op de Toscane-route uit.
Download track van Venetië naar Mantova
Deze track is bedoeld voor wie via Venetië fietst. In Mantova sluit hij aan op bovengenoemde tracks. De omweg vanuit Venetië is 108 km meer dan vanuit Verona. De verschillen in zwaarte blijven hetzelfde als bij Verona, omdat de bergen en heuvels pas na Parma beginnen.
Zoek je campings langs een van de omleidingsroutes zet dan de app Archies Campings op je telefoon. Die weet bijna alle camings in Europa, inclusief de GPS-data! Volgens Archie's database van vorig jaar is er een agricampeggio (boerderijcamping) bij Mantova. Daarna zijn er pas vanaf Pontremoli (voorbij de Passo della Cisa) weer campings. Daarna zijn er campings aan de kust en het Lago di Bracciano. Waarschijnlijk is de grond op veel campings voorlopig echter te doorweekt om prettig te kamperen!
Zoek je liever een kamer denk dan niet alleen aan Booking.com, die hoge provisies vraagt van de hotleier, maar ook aan www.bedandbreakfast.it/en. Die vragen namelijk geen provisie van de uitbater. Op het platteland hebben ze niet veel adressen, maar aan de kusten en in steden als Mantova, Parma, Lucca en Pisa zijn ze redelijk vertegenwoordigd.
Een stuk met de trein
Met de trein door het getroffen gebied via Bologna, maar sinds 29 mei ook weer via Rimini. Wil je de Toscane-route of de route Florence – Assisi volgen dan is via Bologna de beste optie als je niet wilt omfietsen. Ferrara – Bologna, Verona – Bologna en Bologna – Florence (met overstap in Prato) kan allemaal met regionale treinen. Reserveren is daarvoor niet nodig. Wel moet je een fietstskaartje kopen en het kaartje voor jezelf geldig maken door het in de gele stempelautomaat te steken.
Op de site van de Italiaanse spoorwegen staan (helaas in de Italiaanse versie van de site) een aantal stilgelegede trajecten vermeld. Ondanks dat tonen de reisplanners (zowel die van Trenitalia als die van Deutsche Bahn, die gebruiksvriendlijker is) doodleuk de treinen die normaliter zouden rijden.
Trentitalia rijdt sinds maandag 29 mei weer op de belangrijke lijn Bologna – Rimini, maar het bedrijf kan onmogelijk zeggen wanneer ook de spoorlijn Ferrara – Ravenna hersteld zal zijn. Dus wil je het stuk Ferrara – Assisi per trein doen dan kan dat voorlopig alleen met overstap in Bologna, Rimini, Falconara Marittimi en Folgino. Dat zijn allemaal regionale treinen waarvoor je geen reservering hoeft te maken.
Extra lus Trento – Verona – Venetië – Trento
Wie niet gebruik wil maken van de omleidingsroutes of een stuk met de trein wil overbruggen, maar evenmin voortijdig naar huis wil gaan kan bijvoorbeeld na Trento een extra lus fietsen: de hoodroute (of de Gardameer-route) van Trento naar Verona en Montagnana, daarna overstappen op de Venetië-route terug naar Trento. Je kunt ook doorfietsen tot Ferrara, een mooie stad die niet zo bekend als Verona of Venetië. In dat geval fiets je een klein stukje heen en terug dezelfde route. Ben je niet zo'n stedenbezoeker, dan kun je al eerder overstappen van de hoofdroute op de Venetië-route (zie kaartje op pag. 130 van deel 2). Maar dan ligt het misschien meer voor de hand van het doorsteekje vanaf Montagnan tot Este gebruik te maken (klik hiervoor de track). In deze richting de lus volgend is het lichtst, want dan ga je vanuit Venetië geleidelijk omhoog en dan steil omlaag naar Trento. Ook als je het Gardameer in de lus opneemt is de klim in deze richting veel lichter dan in de andere richting. Ik raad overigens wel aan de boot te nemen over het Gardameer (zie pag. 84 en 85 van deel 2 waarom).
Omleidingsroutes

Een paar foto's van de schade
![]() |
|
Aan de noordkant van de Apennijnen ziijn honderden aardverschuivingen geweest. |
|
![]() |
|
In de Povlakte zijn dijken doorgebroken en bruggen weggeslagen. |