Tips rond schoenen en kleding


schoenen     fietsbroek     shirts    bij kou en/of regen    overige kledingtips

 

Schoenen

  • Echte kilometervreters zullen het liefst met echte fietsschoenen fietsen. Deze schoenen hebben een zeer stijve zool en kunnen met het SPD kliksysteem vastgeklikt worden in de pedalen, waardoor je meer kracht kunt zetten. Als je er nooit mee gefietst hebt, moet je wel even leren hoe je de schoen vastklikt en vooral hoe je hem weer snel uit het pedaal los krijgt. Anders kun je heel akelig vallen als je stil komt te staan.
  • Een nadeel van dergelijke fietsschoenen is dat je er bijna niet op kunt lopen. Zogeheten fiets/loopschoenen hebben een iets minder stijve zool, waardoor je er iets beter op kunt lopen. Bovendien steken de klikplaatjes niet uit onder de zool, maar zijn ze er in weggewerkt. Voor een echte wandeling zijn ze echter toch niet geschikt.
  • Ben je eerder een toerfietser die het rustig aan doet, dan zijn fietsschoenen of fiets-loopschoenen niet echt nodig, zolang de schoen maar een stevige zool heeft. Dat is belangrijk, omdat een stevige zool de druk die je op het pedaal uitoefent verdeelt over je hele voet. Zo voorkom je voetproblemen zoals een slapend of branderig gevoel in de voeten. In zo'n geval kan ook het af en toe verzetten van de voet helpen: de druk wordt dan weer even anders verdeeld.
  • In verband met het doorgaans warme weer onderweg is het verstandig schoenen te kiezen die goed ademen. Als dat schoenen zijn, die niet waterdicht zijn dan kun je ze bij regen droog houden met plastic regenhoesjes. Deze zijn verkrijgbaar bij goede fietsenzaken, wegen maar ongeveer 150 gram en nemen weinig ruimte in.

 

Fietsbroek

  • Een goede fietsbroek heeft een synthetische zeem in het kruis en vertoont geen naden aan de binnenkant van de dij of op de plaats waar je zit.
  • Er bestaan ook fietsonderbroeken, waar je een gewone korte broek overheen aantrekt, maar de zeem in zo’n fietsonderbroek is van een veel mindere kwaliteit dan in een fietsbroek.
  • Voor wie het gênant vindt dat je vormen in een fietsbroek prominent zichtbaar zijn bestaan er ook broeken die er van buiten uitzien als een gewone korte broek met handige zakken, maar die van binnen toch een kruis met synthetische zeem hebben.

 

Shirts

  • Een katoenen shirt wordt bij transpiratie snel nat, voelt dan koud aan, droogt vrij langzaam en ruikt gauw onfris.
  • Een goed synthetisch shirt (verkrijgbaar bij de buitensportzaak) voert transpiratie veel beter af en is na een wasbeurt zeer snel droog. Zodoende hoef je maar weinig van deze shirts mee te nemen, wat gewicht en pakvolume scheelt.
  • Een shirt van merinowol is eveneens verkrijgbaar bij de buitensportzaak en voert transpiratie misschien nog wel beter af. Het neemt vrijwel geen lichaamsgeur aan en kan in dat opzicht probleemloos meerdere dagen achter elkaar gedragen worden. Het zit heel lekker (het kriebelt niet, zoals gewone wol). Bovendien ziet het er zo mooi uit, dat je het ook als iets nettere kleding kunt gebruiken, bv als je naar een restaurant gaat. Als het nat wordt door transpiratie – wat lang niet zo snel gebeurt als bij katoen – blijft het toch warm aanvoelen. Als het 's avonds kil wordt voelt merinowol veel warmer aan dan katoen of synthetische weefsels. Het is wel duurder dan synthetisch materiaal en droogt na een wasbeurt minder snel (maar wel sneller dan katoen).

 

Bij kou en/of regen

  • Fleece kleding is heel geschikt als isolerende laag om bij kouder weer over je shirt te dragen. Er bestaan ook wat dikkere shirts van merinowol met lange mouwen. Deze zijn geschikt als eerste isolerende laag, met als het kouder wordt daaroverheen weer een fleece trui.
    Kook je je eigen potje, houd er dan wel rekening mee dat fleece en andere synthetische stoffen – anders dan wol of katoen – makkelijk vlam vatten. 
  • Regenkleding: een ademend regenpak is (veel) duurder dan een gewoon regenpak, maar het is fietst wel prettiger door het ademend effect. Ook in een ademend regenpak word je op den duur echter van binnenuit nat door je transpiratie. Zo goed werkt dat ademen nu ook weer niet.
  • Een regenbroek direct over je blote benen voelt niet prettig. Dat kun je verhelpen door over je fietsbroek eerst een lange majo aan te trekken. Regent het bij warm weer, dan kun je je waarschijnlijk beter beperken tot een regenjack. Na de bui zijn je blote benen als het warm is zo weer droog.
  • Als alternatief voor een regenbroek kunt je je benen insmeren met warming-up zalf, verkrijgbaar bij wielersportzaken. Je benen worden dan weliswaar nat, maar niet koud. Ook kun je in plaats van gewone sokken neopreen surfsokken dragen, verkrijgbaar bij buitensportzaken. Daarin worden je voeten wel nat, maar niet koud. Je zit dan nog wel geruime tijd met natte schoenen. Er zijn fietsers die aldus gewapend in windjack, koersbroek en sandalen zelfs in de natte sneeuw over de Alpen gefietst hebben, zonder het koud te krijgen.
  • Zijn je schoenen niet waterdicht, dan kun je ze bij regen droog houden met plastic regenhoesjes. Deze zijn verkrijgbaar bij goede fietsenzaken, wegen maar ongeveer 150 gram en nemen weinig ruimte in. Zorg er wel voor dat de bevestiging van de hoesjes alleen onder je schoen komt en niet onder het pedaal, want anders kom je akelig te vallen op het moment dat je wilt afstappen.

 

Overige kledingtips

  • Kies kleding die je in laagjes over elkaar kunt dragen, dus geen dikke zware trui, maar eerst één shirt (of twee over elkaar heen), daarover een fleece trui en dan zonodig een regenjack. Op die manier heb je minder gewicht en volume aan kleding mee te nemen.
  • Een afritsbroek is heel handig als je bij warm weer een dagje een stad gaat bekijken. Voor bezoek aan een kerk rits je de pijpen even aan; daarna doe je ze buiten weer af.
  • Om je tegen de zon te beschermen is een petje handig. Een fietshelm kan natuurlijk ook. Dan ben je tevens tot op zekere hoogte beschermd tegen valpartijen.
  • Ook fietshandschoentjes kunnen helpen de schaafwonden bij een eventuele valpartij te verminderen.