Iets over mezelf

 

pasfotootjeIk ben opgegroeid in het mooie Zuiderzeestadje Enkhuizen, waar ik in 1949 onder het teken Kreeft geboren werd. Na het behalen van het HBS-B diploma (vergelijkbaar met het huidige VWO-B diploma) ging ik na enige omzwervingen in Amsterdam sociologie studeren met als specialisatie planologie. Toen ik er aan begon werd planologie wel "het vak van de toekomst" genoemd, maar na het afstuderen in 1978 was er door de intussen uitgebroken crisis met bijbehorende bezuinigingen totaal geen werk in te vinden.

Veel van mijn studiegenoten klopten na hun afstuderen direct bij de Sociale Dienst aan om een uitkering aan te vragen, maar ik zocht werk via een non-profit bureau voor studentenbaantjes. Het tweede baantje daar was bij een kleine, gezellige koeriersdienst die geheel met werkstudenten draaide. Zo begon in de strenge winter van 1979 mijn bescheiden carrière in het transport, die na diverse overnames, fusies en faillissementen eindigde bij TNT Express, waar ik de laatste jaren voor mijn pensionering werkte als controleur gevaarlijke stoffen. Tussendoor heb ik ook twee jaar als zetter gewerkt bij een drukkerij. Daar heb ik de liefde voor grafische vormgeving aan overgehouden die mij nu van pas komt bij het maken van de fietsgidsen.

Met de planologie is het nooit meer wat geworden, maar dat heeft me waarschijnlijk voor veel frustraties en teleurstellingen behoed: ik was die studie begonnen om de wereld wat mooier te maken, maar er zijn veel krachten aan het werk die het tegendeel lijken na te streven. Kijk maar om je heen...

Mijn eerste serieuze fietsvakantie was in 1971 in Engeland. Ik kwam toen nog met mijn gewone drieversnellingsfiets de steile Engelse heuvels op. Naderhand volgden de Dordogne en het Teutoburger Wald, maar meestal ging ik toch met de trein of liftend op vakantie. Na aanschaf van mijn eerste Koga Miyata Randonneur werd de tocht naar Venetië in 1987 mijn eerste grote fietsreis. Omdat ik heel veel werk had gestoken in het uitzetten van een zo mooi mogelijke route kwam al snel het idee bij me op om daar een fietsgids van te maken. Daar moest nog veel werk voor verzet worden, omdat mijn testrijders de route veel te zwaar vonden. Toen de eerste boekjes klaar waren heb ik een aantal jaren gedaan wat ik zelf het leukst vond: in de Alpen en Pyreneeën flinke bergpassen overwinnen. Ik ben heel blij dat ik dat toen gedaan heb, want eerlijkgezegd zou ik dat nu niet meer kunnen.

In het werk aan mijn route kan ik bijna alles kwijt wat ik leuk vind: reizen, fietsen, cultuur, natuur, fotografie, cartografie, schrijven, vormgeven, informatie overzichtelijk ordenen en natuurlijk puzzelen hoe je de route zo goed mogelijk krijgt. Daarmee bezig zijn geeft mij heel veel voldoening. Toen ik nog werkte vroegen mijn jeugdige collega's vaak: "Verdient u daar wat mee?" en dan was mijn antwoord: "Wel wát natuurlijk, maar ik denk dat een illegale arbeider voor zo'n uurloon geen asperges zou willen steken. De belangrijkste beloning is echter dat fietsers mij soms mailen dat ze door mijn werk een onvergetelijke fietsreis hebben gehad."

Hoe ik met fietsroutes maken ben begonnen kun je hier lezen.

Luister ook de leuke podcast die Henrik Kos van Fietskriebels over mij en mijn route gemaakt heeft!