Aanvullingen

 

Belangrijke omleidingen     Blijvende veranderingen


Belangrijke omleidingen  •  laatste wijziging: 13-06-2024

Hoogwater in Zuid-Duitsland en aan de Rijn
De problemen voor fietsers in Duitsland lijken voorbij, afgezien van een omledinkje bij Hirschhorn (zie hieronder) en misschien zijn sommige campings langs het water die overstroomd zijn geweest nog bezig  met opruim- en schoonmaakwerkzaamheden. De volgende campings zijn in elk geval wel open:
Etappe 6: camping 1 en 5
Etappe 7: camping 4
Etappe 8: camping 1
Etappe 9: camping 2
Etappe 10: camping 3
Etappe 11: camping 2 wordt verbouwd, maar houdt speciaal voor fietsers een noodcamping met beperkte sanitaire voorzieningen open (zie hieronder).
Etappe 12: camping 2. Camping 1 ligt hoog en zal dus geen last hebben gehad van het hoogwater.

Etappe 9:  Bij Hirschhorn sluit een stenenlawine het fietspad af. Sla daarom nadat je bij Hirschhorn onder een gebouw door gefietst bent linksaf over de brug en volg de andere oever 3 km tot je bij de volgende brug weer terug kunt naar de rustige oever.


Tenzij anders aangegeven verwerk ik onderstaande omleidingen niet in de tracks. In laats daarvan kun je meestal een tijdelijke track downloaden van de omleiding.

Deel 1, etappe 2: tussen Kesteren en Nijmegen wordt aan de Waaldijk gewerkt. Volg de bewegwijzerde omleiding.
Deel 1, etappe 9: omleiding tussen Neckargerach en Obrigheim. Volg de bewegwijzerde omleiding over de andere Neckaroever. Tot Binau voert deze omleiding, die naar verwachting duurt tot mei 2024, deels over een onverhard pad (extra klim 40 m) en voor de rest over de drukke B37.  Als je het onverharde pad niet volgt fiets je 6 km op de B37 en anders iets minder. Na Binau is er een fietspad. Eventueel kun je tussen Neckargerach en Binau de trein nemen, die ongeveer elk half uur gaat.    
Deel 1, etappe 11 aan het eind, bij Ellwangen: Vanwege werkzaamheden voor de Landesgartenschau 2026 (zoiets als de Floriade) zijn er bij Ellwangen herhaaldelijk afsluitingen van het fietspad langs het riviertje de Jagst. Het beste lijkt het om bij nadering van Ellwangen de bewegwijzerde Kocher-Jagst Radweg te blijven volgen, inclusief eventuele omleidingen daarvan. Mijn route wijkt juist in Ellwangen even af van deze bewegwijzerde fietsroute omdat die zo ingewikkeld door het centrum van Ellwangen loopt, maar nu kun je die bordjes dus beter wel volgen.
Deel 1, etappe 13 aan het eind: Het viaduct over de autobahn bij Täfertingen is gesloten ivm onderhoud. Op de plek waar je normaal scherp links zou afslaan naar het nu afgesloten viaduct (pag. 152 km 11,6) moet je nu schuin rechts. Daarna is een omleidingsroute aangegeven naar het volgende viaduct over de autobahn.

Deel 2, etappe 22V: tussen Primolano en Bicigrill Cornale is het fietspad afgesloten omdat er een rotsblok naar beneden gevallen is. Een fietser meldt: Het fietspad vanaf Primolano is afgesloten, maar wel befietsbaar. Er staan diverse borden en hekken dat het is afgesloten, maar daar kan je omheen. Eén van de borden vermeldt dat je met de fiets aan de hand langs wegwerkzaamheden kan lopen.
Andere mogelijkheden zijn een stukje met de trein of omfietsen via de vierbaans hoofdweg aan de overkant van de rivier. Dat is niet verboden, maar dat is wel ca. 4 km over een gevaarlijke weg. Bovendien wordt aan die weg ook gewerkt. De veiligste oplossing is de trein te nemen van Primolano tot Cismon del Grappa, een ritje van 8 minuten. In principe gaat er overdag ongeveer elk uur een trein, maar helaas worden op bepaalde tijdstippen bussen ingezet ipv treinen en die nemen waarschijnlijk geen fietsen mee. De route komt langs het station Primolano; de route van of naar het station van Cismon del Grappa zit bij de track van de omleiding. Er zijn tracks richting Bassano (en dus Venetië fietst) en tracks richting Trento (en dus Nederland) fietst.
Wil je niet over de gevaarlijke weg maar ook niet met de trein, dan kun je Venetië ook bereiken door de hoofdroute te volgen tot Montagnana en dan de doorsteekroute naar Este te volgen. Daar kun je de Venetië-route richting Nederland volgen tot bij Venetië. Deze doorsteekroute Verona – Venetië zit ook bij de bundel "alle varianten en extra routes" die je op deze site kunt downloaden onder Rome-route > GPS-tracks. Langs deze route is het ca. 70 km verder naar Venetië en de directe route is landschappelijk wel de mooiste.

Vriendelijk verzoek: meld mij alsjeblieft niet elke tijdelijke omleiding!
Meld mij alsjeblieft niet meer tijdelijke omleidingen met de bedoeling dat ik die opneem in de aanvullingen. Als je gewoon de borden van de omleiding volgt is dat immers helemaal niet nodig. Bovendien gaat niemand mij vertellen dat de omleiding weer voorbij is, dus dan zou zo'n mededeling blijven staan terwijl hij al weer achterhaald is. Nogal wat fietsers lijken te denken dat omleidingsborden niet voor hen gelden en komen dan voor een hek, een tijdelijk verwijderde brug of een grote aardverschuiving te staan. Dus wees alsjeblieft niet eigenwijs en volg gewoon die borden. De tijd dat fietsers door de berm wel langs wegwerkzaamheden kunnen lijkt echt voorbij. Doe dat alleen als de locals zeggen dat dat best kan.
Alleen echt belangrijke, langdurige omleidingen neem ik op in de aanvullingen.

 

Blijvende veranderingen

Algemene waarschuwing: de prijzen van accommodaties zijn sinds het verschijnen van de gidsen flink gestegen, soms wel met 40%.
Daarom kun je hieronder een actueel gemaakte onderdaklijst downloaden voor deel 1 en 2. Voor deel 3 hoop ik die in het voorjaar te maken.

Aanvullingen deel 1 (6e druk, 2022)   Laatste wijziging: 26-05-2024
Download de actuele onderdaklijst voor deel 1.

Aanvullingen deel 1 (5e druk, 2019)   Laatste wijziging: 26-05-2024
Download de actuele onderdaklijst voor deel 1. (ook bruikbaar voor de 5e druk)
Routegedeelten die in de 6e druk veranderd zijn tov. de 5e druk. Hiermee kun je je 5e druk als het ware opwaarderen.
Gebruik dan de tracks die je kunt downloaden onder Versie mei 2022, dan komen ze overeen met de gewijzigde routegedeelten in alle drie delen.

Aanvullingen deel 1 (3e druk, 2011)   Laatste wijziging: 17-03-2024
Pdf Bregenz – Landeck die de oude route via de Bodensee (uit 2011) aansluit op de nieuwe route in deel 2.

Aanvullingen deel 2 (6e druk, 2022)   Laatste wijziging: 28-05-2024
Download de actuele onderdaklijst voor deel 2.

Aanvullingen deel 2 (5e druk, 2019)   Laatste wijziging: 28-05-2024
Download de actuele onderdaklijst voor deel 2. (ook bruikbaar voor de 5e druk)
Routegedeelten die in de 6e druk veranderd zijn tov. de 5e druk. Hiermee kun je je 5e druk als het ware opwaarderen.
Gebruik dan de tracks die je kunt downloaden onder Versie mei 2022, dan komen ze overeen met de gewijzigde routegedeelten in alle drie delen.

Aanvullingen deel 3 (4e druk, 2022)   Laatste wijziging: 28-05-2024
Download de actuele onderdaklijst voor de hoofdroute via Ravenna en Assisi. Eind juni hoop ik ook de onderdaklijsten voor de beide andere routes in deel 3 klaar te hebben.

Aanvullingen deel 3 (3e druk, 2018)   Laatste wijziging: 13-05-2024
Download de actuele onderdaklijst voor de hoofdroute via Ravenna en Assisi. Eind juni hoop ik ook de onderdaklijsten voor de beide andere routes in deel 3 klaar te hebben. Deze lijst is ten dele bruikbaar voor de 3e druk, omdat in de etappes 25 en 26 (van Ferrara tot Cesenatico) de route nu heel anders loopt.
Routegedeelten die in de 4e druk veranderd zijn tov. de 3e druk. Hiermee kun je je 3e druk als het ware opwaarderen.
Gebruik dan de tracks die je kunt downloaden onder Versie mei 2022, dan komen ze overeen met de gewijzigde routegedeelten.


Zinnige aanvullingen zijn altijd welkom. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  • Kijk alsjeblieft wel eerst even of je aanvulling inmiddels al op de site staat en vermeld alleen zaken waarvan je echt zeker bent. Soms melden fietsers mij bijvoorbeeld dat een camping of hotel niet meer in bedrijf is, terwijl later blijkt dat het slechts om een tijdelijke sluiting ging wegens familieomstandigheden.
  • Als je een tip hebt over een leuke accomodatie, geef dan als het kan ook het email-adres en/of de website van die plek door.
    Dat vergemakkelijkt het voor mij aanzienlijk om de accomodatie op te nemen in de aanvullingen en in de volgende druk.