Aanvullingen

 

Belangrijke omleidingen     Blijvende veranderingen


Belangrijke omleidingen  •  laatste wijziging: 06-02-2025

Tenzij anders aangegeven verwerk ik onderstaande omleidingen niet in de tracks. In plaats daarvan kun je meestal een tijdelijke track downloaden van de omleiding.


Deel 1, etappe 9: omleiding tussen Neckargerach en Obrigheim. Volg de bewegwijzerde omleiding over de andere Neckaroever. Tot Binau voert deze omleiding deels over een onverhard pad (extra klim 40 m) en voor de rest over de drukke B37.  Als je het onverharde pad niet volgt fiets je 6 km op de B37 en anders iets minder. Na Binau is er een fietspad. Eventueel kun je tussen Neckargerach en Binau de trein nemen, die ongeveer elk half uur gaat.    
Deel 1, etappe 11 aan het eind, bij Ellwangen: Vanwege werkzaamheden voor de Landesgartenschau 2026 (zoiets als de Floriade) zijn er bij Ellwangen herhaaldelijk afsluitingen van het fietspad langs het riviertje de Jagst. Het beste lijkt het om bij nadering van Ellwangen de bewegwijzerde Kocher-Jagst Radweg te blijven volgen, inclusief eventuele omleidingen daarvan. Mijn route wijkt juist in Ellwangen even af van deze bewegwijzerde fietsroute omdat die zo ingewikkeld door het centrum van Ellwangen loopt, maar nu kun je die bordjes dus beter wel volgen.

Deel 2, etappe 18: De route over de Norbersthöhe (de aanloop naar de Reschenpas) is voor fietsers dit jaar en volgend jaar langere perioden verboden. Dat wordt gedaan omdat de rechtstreekse weg Pfunds – Nauders (de B180) lange periodes gesloten is voor alle verkeer omdat er constructies worden gebouwd die bescherming moeten bieden tegen de door het almaar extremere weer steeds vaker neervallende rotsblokken. Mijn route over de Norbertshöhe is dan de omleidingsroute voor auto's en opdat die niet te veel last zullen hebben van die langzame fietsers is er daar dan een fietsverbod. Het fietsverbod duurt in elk geval t/m 2 mei 2025, behalve in de wintermaanden, maar daar heb je als fietser niet veel aan. In het fietsseizoen is het fietsverbod eveneens tijdelijk opgeheven, naar verwachting van 6 mei tot augustus of september. Dat komt omdat in die periode het autoverkeer niet omgeleid wordt, maar met stoplichten over één rijbaan langs de werkzaamheden aan de B180 geleid wordt. Klik hier voor meer informatie (in het Duits) op de site van de VVV Tiroler Oberland. De werkzaamheden gaan door tot in de herfst van 2026, dus vermoedelijk zijn er ook in dat jaar nog problemen.

Dit zijn de mogelijke alternatieven:
Oplossing 1. Voor de meeste toerfietsers lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing de bus te nemen van Pfunds naar Nauders. Deze bus stopt niet meer in het dorp, maar alleen aan de hoofdweg bij de Mittelschule. Ook zijn de postbussen met fietsaanhanger, die in het boekje worden genoemd er niet meer. Er kunnen nu per bus ongeveer 6 fietsen mee. Wil je de kans vergroten dat jouw fiets daarbij is stap dan aan het begin van de buslijn in: bij het busstation in Landeck waar de route eerder (in etappe 17) langs komt. Bus 210 rijdt elk uur van Landeck via Pfunds naar Nauders en bus 217 rijdt elk uur van Landeck via Pfunds en Nauders over de Reschenpas tot Mals. Klik hier voor de dienstregeling. Let op: tandems of fietskarren kunnen niet mee met deze bussen. Voor een bedrag boven de € 100 vervoert Engelberts Taxi te Prutz, tel.  5472-20288 / 664-3569380, fietsen, tandems of fietskarren naar Nauders of de Reschenpas.
Naast de genoemde lijnbussen verzorgt SFL Taxi (tel. 0043 5476 6700) een 'Bike Shuttle' tussen Pfunds en Nauders voor € 12 per persoon, maar per rit moet er door de passagiers samen minimaal € 55 opgebracht worden. Met andere woorden: het is voordeliger als je met een groepje bent. Grote groepen moeten zich zowiezo telefonisch aanmelden.
Oplossing 2. De volgende mogelijkheid is alleen bedoeld voor zeer sportieve, avontuurlijke fietsers. Volg mijn route na Pfunds en de camping Via Claudiasee tot waar mijn route met een zeer scherpe bocht naar rechts omhoog gaat naar de asfaltweg. Hier niet de scherpe bocht naar rechts nemen, maar rechtdoor het onverharde fietspad langs de Inn nog 1,3 km blijven volgen tot je bij een soort burcht over een fiets/voetburg de Inn oversteekt. Daarna zeer steil omhoog naar de hoofdweg Pfunds – Nauders. Je klimt dan over een grindweg in 500 m 75 m omhoog. Gemiddeld dus 15%, maar met uitschieters tot 22%. Boven gekomen ben je voorbij de werkzaamheden aan de hoofdweg, waar tijdens de werkzaamheden dus geen auto's rijden. Klik hier voor de track van deze omleiding.
Oplossing 3. Ook deze oplossing is alleen bedoeld voor zeer sportieve fietsers. Volg de GPS-track 'Via Sportieve Alpenvariant' die in de bundel tracks zit die je kunt downloaden op deze site. Deze variant gaat over het Timmesljoch (2509 m), een pas die meestal pas in juni open gaat. Of de pas open is kun je checken op www.alpenjournal.de/alpenpaesse. In Meran kun je dan weer overstappen op de hoofdroute.
Oplossing 4.
Je kunt ook al na Telfs (onderaan de afdaling van de Buchener Höhe, etappe 16) mijn route verlaten, de Inntalradweg stroomafwaarts volgen naar Innsbruck en dan de Brennerpas nemen. Aan de Oostenrijkse zijde kun je tot Matrei am Brenner de oude hoofdweg vermijden (met mooie uitzichten en veel op en af); daarna niet meer. De rest van de route fiets je tot Bolzano door een smal dal waardoro er weinig uitzichten zijn. Aan de Italiaanse zijde loopt een bewegwijzerde fietsroute die uiteindelijk na Bolzano weer bij mijn route uitkomt. Deze fietsroute gaat niet alleen maar omlaag. Vooral aan het begin (tot Brixen/Bressanone) moet je regelmatig opnieuw omhoog. Deze route is weliswaar korter dan die in de gids, maar lang zo mooi niet (minder uitzichten en vaak dichtbij de autosnelweg). Klik hier voor de track van een route via de Brennerpas.
Ga in geen geval na Mittenwald via de kortste weg (via Seefeld) naar Innsbruck. Deze weg is erg druk en vanwege de steile afdaling (ca. 13%) verboden voor fietsers.
Oplossing 5. Een andere oplossing is het hele traject Garmisch-Partenkirchen – Bolzano of alleen het traject Innsbruck – Bolzano per trein doen. Zie hiervoor https://reitsmaroutes.nl/rome/vragen/hoe-zwaar#hulp. Scroll door tot het kopje "Beide passen met één treinreis overslaan".

Deel 2, etappe 22V: tussen Primolano en Bicigrill Cornale is het fietspad afgesloten omdat er een rotsblok naar beneden gevallen is. Een fietser meldt: Het fietspad vanaf Primolano is afgesloten, maar wel befietsbaar. Er staan diverse borden en hekken dat het is afgesloten, maar daar kan je omheen. Eén van de borden vermeldt dat je met de fiets aan de hand langs wegwerkzaamheden kan lopen.

Vriendelijk verzoek: meld mij alsjeblieft niet elke tijdelijke omleiding!
Meld mij alsjeblieft niet meer tijdelijke omleidingen met de bedoeling dat ik die opneem in de aanvullingen. Als je gewoon de borden van de omleiding volgt is dat immers helemaal niet nodig. Bovendien gaat niemand mij vertellen dat de omleiding weer voorbij is, dus dan zou zo'n mededeling blijven staan terwijl hij al weer achterhaald is. Nogal wat fietsers lijken te denken dat omleidingsborden niet voor hen gelden en komen dan voor een hek, een tijdelijk verwijderde brug of een grote aardverschuiving te staan. Dus wees alsjeblieft niet eigenwijs en volg gewoon die borden. De tijd dat fietsers door de berm wel langs wegwerkzaamheden kunnen lijkt echt voorbij. Doe dat alleen als de locals zeggen dat dat best kan.
Alleen echt belangrijke, langdurige omleidingen neem ik op in de aanvullingen.

 

Blijvende veranderingen

Algemene waarschuwing: de prijzen van accommodaties zijn sinds het verschijnen van de gidsen flink gestegen, soms wel met 40%. Daarnaast zijn er na een paar jaar altijd veel mutaties: veranderde telefoonnummers, bed & breakfasts die er mee opgehouden zijn en andere die juist begonnen zijn. Daarom zijn in de aanvullingen die hieronder staan geheel vernieuwde onderdaklijstjes opgenomen.

Aanvullingen deel 1 (6e druk, 2022)   Laatste wijziging: 09-02-2024

Aanvullingen deel 1 (5e druk, 2019)   Laatste wijziging: 14-10-2024
Routegedeelten die in de 6e druk veranderd zijn tov. de 5e druk. Hiermee kun je je 5e druk als het ware opwaarderen.
Gebruik dan de tracks die je kunt downloaden onder Versie mei 2022, dan komen ze overeen met de gewijzigde routegedeelten in alle drie delen.

Aanvullingen deel 1 (3e druk, 2011)   Laatste wijziging: 17-03-2024
Pdf Bregenz – Landeck die de oude route via de Bodensee (uit 2011) aansluit op de nieuwe route in deel 2.

Aanvullingen deel 2 (6e druk, 2022)   Laatste wijziging: 14-10-2024

Aanvullingen deel 2 (5e druk, 2019)   Laatste wijziging: 14-10-2024
Routegedeelten die in de 6e druk veranderd zijn tov. de 5e druk. Hiermee kun je je 5e druk als het ware opwaarderen.
Gebruik dan de tracks die je kunt downloaden onder Versie mei 2022, dan komen ze overeen met de gewijzigde routegedeelten in alle drie delen.

Aanvullingen deel 3 (4e druk, 2022)   Laatste wijziging: 07-02-2025

Aanvullingen deel 3 (3e druk, 2018)   Laatste wijziging: 07-02-2025
Routegedeelten die in de 4e druk veranderd zijn tov. de 3e druk. Hiermee kun je je 3e druk als het ware opwaarderen.
Gebruik dan de tracks die je kunt downloaden onder Versie mei 2022, dan komen ze overeen met de gewijzigde routegedeelten.


Zinnige aanvullingen zijn altijd welkom. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  • Kijk alsjeblieft wel eerst even of je aanvulling inmiddels al op de site staat en vermeld alleen zaken waarvan je echt zeker bent. Soms melden fietsers mij bijvoorbeeld dat een camping of hotel niet meer in bedrijf is, terwijl later blijkt dat het slechts om een tijdelijke sluiting ging wegens familieomstandigheden.
  • Als je een tip hebt over een leuke accomodatie, geef dan als het kan ook het email-adres en/of de website van die plek door.
    Dat vergemakkelijkt het voor mij aanzienlijk om de accomodatie op te nemen in de aanvullingen en in de volgende druk.