Overige vragen


Wat is een geschikte fiets voor deze route?
Zitten er tunnels in de route?

Wat gaat het kosten?
Waar kan ik in Rome een getuigschrift halen?
Kun je de route ook andersom fietsen?
Kun je de route ook lopen?
Kun je de route ook met een e-bike doen?
Kun je de route met een volgauto rijden?
Moet ik nog wegenkaarten aanschaffen?
Wanneer verschijnt de volgende druk?

 

Wat is een geschikte fiets voor deze route?

Een randonneur, hybride of mountainbike is niet per se nodig, maar wel het meest geschikt. in verband met een tunnel bij de Reschenpas (in deel 2) zijn in elk geval goede verlichting en dito reflectors onontbeerlijk. Mocht je langs het Gardameer willen fietsen dan is het zelfs van levensbelang ivm een tunnel van bijna 2 km. Vanwege de slechte wegen in deel 3 zijn ook stevige velgen en spaken heel belangrijk.

Onder Fietstips > De ideale vakantiefiets kun je lezen waaraan een vakantiefiets idealiter allemaal moet voldoen.

Er zijn ook fietsers die deze route met de racefiets  doen. Dat kan prima, maar volg dan de alternatieve asfaltroutes (beschreven in de gids) en asfaltvarianten (niet beschreven, wel ingetekend op de routekaartjes en makkelijk te volgen als je kunt kaartlezen). Beter nog is het de speciaal voor de racefiets gemaakte GPS-tracks te volgen (zie GPS-pagina). Die vermijden nog meer onverharde wegen door af en toe af te wijken van de route en de varianten zoals die op de kaartjes staan.
Lees meer over het vermijden van onverharde wegen in het artikel "Hoe is het wegdek?".

Op de racefiets kun je natuurlijk minder bagage meenemen, tenzij je een aanhangwagentje gebruikt. Houd er verder rekening mee dat het asfalt in Midden-Italië vaak erg slecht is (scheuren, hobbels, gaten). Met de racefiets heb je daar meer last van dan met een randonneur, hybride of mountainbike.

Nog een tip voor racefietsers: de ervaring heeft geleerd dat je met een racefiets meer kans heeft op lekrijden. Ga je met de racefiets, neem dan meerdere binnenbanden mee, een zeer goede handpomp en/of CO2-patronen en wees voorzichtig op plekken waar het fietspad niet goed aansluit op de gewone weg: je loopt daar het risico van een zg. ’snake bite’ in je band.


Zitten er tunnels in de route?

Bijna niet. Kies je echter de Gardameer-route en neem je niet de boot over het meer, dan kom je door enkele korte onverlichte tunnels en één schaars verlichte tunnel van bijna 2 km.

Hoofdroute
In de hoofdroute zit in deel 2 in de aanloop naar de Reschenpas een lawinegalerij (afdak tegen lawines met aan de dalzijde lichtopeningen) van 400 m. Er is geen verlichting, en omdat deze lawinegalerij in een bocht ligt is het wel verstandig licht op je fiets te hebben. Eveneens in deel 2 zitten na Meran drie fietstunnels van 170 m, 130 m en 200 m lengte. Al deze tunnels zijn goed verlicht, maar als je ze toch wilt vermijden kan dat door tussen Meran en Auer de lichte variant langs de rivier de Ádige te volgen.
In deel 3 kom je in de Apennijnen nog één schaars verlichte tunnel tegen van 185 m. Verder zijn er geen tunnels in de hoofdroute.

Gardameer-route
In deel 2 is ook de Gardameer-route opgenomen. Alleen de stukjes van de hoofdroute naar de noordpunt van het meer en vanaf de zuidkant van het meer terug naar de hoofdroute zijn beschreven. De meest ontspannen reismogelijkheid tussen beide stukjes Gardameer-route is met de boot over het meer. Wil je toch de drukke oeverweg volgen, dan kom je aan het begin daarvan (tussen Tórbole en Malcésine) drie korte onverlichte tunnels en een schaars verlichte tunnel van bijna 2 km tegen. Je kunt natuurlijk ook alleen die 16 km per boot doen en daarna op de fiets stappen.

Overige routes
In de overige routes (Venetië-route, Toscane-route en route Florence – Assisi) kom je alleen tussen Florence en Assisi een onverlichte tunnel van 110 m tegen.


Wat gaat het kosten?

Hoeveel je fietsreis gaat kosten hangt voor het grootste deel af van hoe je overnacht. Een ander belangrijk deel van de dagelijkse kosten wordt ingenomen door eten en drinken. Door te kiezen voor weinig of juist veel comfort kun je je reis eigenlijk zo goedkoop of duur maken als je wilt. En ook de terugreis kost natuurlijk geld. 


kostenVrijwel gratis

Wil je het zo goedkoop mogelijk houden, kook dan je eigen potje en kampeer wild. Dit laatste heeft echter twee bezwaren: het is niet toegestaan in de landen waar je door komt, en je kunt je niet douchen. Beter lijkt het om aan een boer te vragen of je op zijn erf mag staan. Meestal zul je een welwillend antwoord krijgen, zeker wanneer je echt als pelgrim onderweg bent (en als zodanig kenbaar, bv door een pelgrimspas van de Verenging Pelgrimswegen naar Rome). Waarschijnlijk mag je je dan ook wel douchen en het is goed mogelijk dat je wat te eten en te drinken krijgt en dat het een leuke ontmoeting wordt.

Een andere mogelijkheid om gratis te overnachten is via couchsurfing. Je moet het niet zien als een gratis hotel; het is meer logeren bij vrienden die je nog niet kent. Daarom begin je met op de site van couchsurfing een profiel van jezelf aan te maken. Daarna kijk je welke couch-aanbieders er zijn in de plaats waar je wilt overnachten en bestudeert hun profiel om erachter te komen of er een 'klik' zou kunnen zijn. Vervolgens stuur je enkele van deze mensen een 'couchrequest' en wacht af of er positieve reacties komen.

Betaalbaar
Als je niet om gunsten wilt vragen is de camping de meest betaalbare overnachtingsmogelijkheid. Campingprijzen variëren van 10 tot 20 euro voor één persoon. Twee personen zijn samen altijd voordeliger uit, omdat een groot deel van de prijs het perceel betreft. Voor twee personen liggen de tarieven tussen 20 en 27 euro per nacht. Op het Nederlandse deel van de reis zijn veel boerderijcampings. Vooral die aangesloten zijn bij de SVR hebben heel schappelijke prijzen. Hiervoor moet je overigens officieel wel donateur van de SVR zijn (minimum jaardonatie: € 10). In het buitenland is het fenomeen boerderijcamping minder bekend. Toch zijn er de laatste jaren vooral in Italië wel een aantal agricampeggio's bijgekomen.
Naast kamperen is een bed op een slaapzaal in een jeugdherberg met 19-24 euro een relatief betaalbare optie. Erg veel jeugdherbergen zijn er echter onderweg niet en vooral in Duitsland liggen ze vaak boven op een heuvel, terwijl de route in het dal blijft. Voor het Nederlandse deel van de route is Vrienden op de Fiets een prima optie. Voor € 8 per jaar ben je lid en krijg je toegang tot het adressenbestand. Voor € 19 kun je dan logeren bij mensen die het leuk vinden gasten te ontvangen. Vaak fietsen of wandelen ze zelf ook, of hebben dat in het verleden gedaan.

Iets meer luxe
Geef je nog wat meer uit, dan kun je in plaats van een bed op een slaapzaal in de jeugdherberg ook een eigen kamer nemen (eenpersoonskamers voor ca. € 23; tweepersoonskamers voor ca. € 42). Voor iets meer geld kun jeook op zoek naar een betaalbare bed & breakfast, waar je vaak heel vriendelijk en gastvrij onthaald wordt. De goedkoopste adresen liggen meestal op het platteland. In of dichtbij steden zijn kamers altijd duurder.
Bij dit bestedingspatroon past dan welllicht ook eten buiten de deur in een eenvoudige gelegenheid. Alleen een hoofdmaaltijd plus een drankje zal (buiten Nederland) voor minder dan € 10 vaak mogelijk zijn. Neem je ook soep vooraf, een salade als extra, en een dessert na dan zit je zo op het dubbele. Over het algemeen is buiten de deur eten in Nederland iets duurder dan in Duitsland, Oostenrijk en Italië.

Een paar tips om het betaalbaar te houden: Café’s aan een centraal plein zijn doorgaans duurder dan die in een zijstraat. In Italië worden vaak drie tarieven gehanteerd: één voor een drankje staand aan de bar (het goedkoopst), één voor een consumptie aan een tafeltje binnen, en één voor het terras (het duurst). In Duitsland kun je voordelig koffie met iets erbij gebruiken bij bakkers, die in een hoek van de winkel een ”Stehcafé” ingericht hebben. Het heet niet voor niets een Stehcafé; hooguit staan er een paar barkrukken.

Echt luxe
Voor wie niet zo op het budget hoeft te letten biedt zich natuurlijk ook de mogelijkheid aan in driesterren of – als ze er zijn – viersterrenhotels te overnachten. Prijzen variëren hier enorm: voor eenpersoonskamers van ca. € 60 tot € 100, voor tweepersoonskamers van ca. € 80 tot € 160. Voor een bijzonder hotel, bijvoorbeeld een verbouwd kasteel of een sfeervolle oude villa, kunnen die prijzen nog hoger liggen.

 

Waar kan ik in Rome een getuigschrift halen?

Wil je een getuigschrift halen je de pelgrimage volbracht hebt, dan moet je een kaart kunnen overleggen met stempels die je onderweg hebt gekregen. Als je lid wordt van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome krijg je van deze vereniging een pelgrimspas, die je ook als stempelkaart kunt gebruiken. Er staat in een aantal talen op dat je pelgrim bent. De lezer wordt gevraagd je zonodig te helpen. 
Er zijn in Rome drie instanties die een testimonium verstrekken:


Willibrordcentrum van de Friezenkerk

Van de drie mogelijkheden om een getuigschrift te halen lijkt dit de meest bijzondere. De Friezenkerk is van oudsher de kerk van de Friezen in Rome. (In de middeleeuwen noemde men in Rome alle bewoners van de Noordzeekust van Denemarken tot Duinkerken Friezen.)
Adres: Borgo Santo Spirito 21/41. De kerk ligt heel dicht bij de St. Pieter, maar helemaal verstopt achter de huizen boven aan een trap. Je moet dus niet naar een kerk zoeken, maar naar een trap tussen de huizen. Als je vanaf het St. Pietersplein de Borgo Santo Spirito inloopt is de trap vrijwel onmiddelijk voorbij de zuilen van het St. Pietersplein aan de rechterkant van de straat. De officiële naam van de kerk luidt Chiesa di Santi Michele e Magno.
Openingstijden: woensdag- en zaterdagochtend 10-13, dinsdag- en vrijdagmiddag 14-17.
Woensdag van 10 tot 13 uur is er tevens een rondleiding door de kerk, inclusief koffie en mogelijkheid tot ontmoeting. Als je dit van te voren aangeeft is het mogelijk de oorkonde na de zondagochtenddienst (aanvang 10 uur) publiekelijk te ontvangen. Voorafgaand aan de dienst kun je een rondleiding door de kerk meemaken.

Opera Romana Pellegrinaggi
De Opera Romana Pellegrinaggi (ORP, website alleen in het Italiaans) is een officiële instantie van het vicariaat van Rome.
Adres: Ufficio di S. Pietro, Piazzo Pio XII, tel. 800-917430 (gratis nummer). Het kantoor is op het St. Pietersplein in de uiterste zuidoosthoek.
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9-13 en 14.30-18 uur.

Het Vaticaan
Het Vaticaan heeft afspraken gemaakt met de pelgrimsorganisaties over de voorwaarden waaronder je een testimonium kunt krijgen. Je moet met een stempelkaart kunnen aantonen dat je op de fiets minstens vanaf Lucca gekomen bent en één van de volgende plaatsen bezocht hebt: Bolsena, Montefiascone, Viterbo, Sutri, Campagnano of La Storta. Van alle genoemde plaatsen liggen alleen Sutri en Campagnano aan de Toscane-route; de overige plaatsen liggen niet aan één van de routes die in deel 3 worden beschreven.
Je kunt van 8 tot 14 uur terecht bij het Vaticaan. Loop naar de Zwitserse garde (links van de St. Pieter) en zeg dat je een testimonium wilt halen. Zij verwijzen je dan door.

 

Kun je de route andersom fietsen?

Ja, dat kan heel goed, want de hele route is in beide richtingen beschreven.

Wel is het dan handig de informatieve hoofdstukjes voorin de gidsen bijtijds te lezen. Anders lees je het misschien pas als het er niet meer toe doet. Een voorbeeld: tussen Remagen en Bingen kun je de fiets meenemen op de boot. Wil je daar richting Nederland fietsend gebruik van maken, dan moet je dat in Bingen al weten, maar deze informatie staat alleen in het stukje over etappe 6 (waarin Remagen ligt) en wordt niet herhaald in etappe 7 (waarin Bingen ligt).

 

Kun je de route ook lopen?

Het kan wel, maar het is niet ideaal. Veel wandelaars lopen immers het liefst over onverharde paden, terwijl deze fietsroute voor zeker 90% over asfalt gaat. Toch heeft de fietsroute ook enkele pluspunten ten opzichte van echte wandelroutes.


Pluspunten ten opzichte van wandelroutes

  • De kans op verdwalen is veel kleiner dan bij de meeste wandelroutes.
  • Deze fietsroute is in de Alpen veel minder steil en hoog dan de meeste wandelroutes, die veelal voor echte bergwandelaars zijn uitgezet. Daardoor kun je met deze route eerder de Alpen oversteken, zodat je in Italië kunt lopen voordat de ergste zomerhitte toeslaat. De Alpenpassen in de route – Buchener Höhe en Reschenpas – zijn vaak al in april, maar in elk geval begin mei sneeuwvrij.
  • Je hebt slechts drie routegidsen nodig voor de hele tocht naar Rome.
  • De route is – anders dan echte wandelroutes – geschikt om met een bagagekarretje te lopen. Ga je met zo'n kar lopen, kies er dan een met een rem. Anders is het tegenhouden van de kar bij afdalingen erg belastend voor je knieën, zeker als je veel bagage op je kar geladen hebt.


Enkele boeken voor wanderlaars

  • Op pelgrimstocht naar Rome, 2015, Arnoud Boerwinkel, ISBN 9789082435603.
    Vraagbaak voor wandelaars en fietsers.
  • Via sugli Argini, 2013, Albert Beekers, ISBN 9789082051513.
    Beschrijft een route voor wandelaars van Verona naar Sasso Marconi (bij Bologna), grotendeels over onverharde paden en rivierdijken en aanzienlijk korter dan de fietsroute omdat de historische steden Montagnana en Ferrara niet aangedaan worden.
  • Een Franciscaanse voetreis, 2015, Kees Roodenburg, ISBN 9789080591387.
    Beschrijft een 547 km lange wandelroute van Florence via Assisi naar Rome.

 

Kun je de route ook met een e-bike doen?

Jazeker, maar het hangt wel sterk af van de mate van ondersteuning die je nodig hebt, van de capaciteit van de accu en de staat waarin die accu verkeert.

In elk geval moet je voorkomen dat de accu leeg is voor het eind van de dagetappe: een e-bike is zwaarder dan een gewone fiets en zonder de ondersteuning zal een helling zwaar worden. Kies dus voor een e-bike met een accu van voldoende capaciteit (minimaal 400 W/h) of met twee accu's. Als de ene accu leeg is heb je de andere nog, en je krijgt bijtijds een idee hoeveel stroom je verbruikt. Overigens komen er steeds betere accu's op de markt met een grotere capaciteit.
Moet je de e-bike nog aanschaffen, kies dan niet voor een model met de motor in het voorwiel. Op steile helingen kan het voorwiel gaan doorslippen. Verder is het handig wanneer de accu los van de fiets opgeladen kan worden, bv. bij de receptie van de camping of in je hotelkamer.

Het is logisch dat de accu eerder leeg is naarmate je je krachtiger laat ondersteunen. Houdt er verder ook rekening mee, dat de accu slechter presteert naarmate hij ouder wordt. Na een aantal jaren moet je hem vervangen, wat een vrij kostbare zaak is.
Heeft de oplader voor de accu een geaarde stekker, dan heb je in Italië meestal een verloopstekker nodig, omdat de bij ons gangbare geaarde stekkers vaak niet passen in de Italiaanse stopcontacten. Zie voor meer info hierover www.wereldstopcontacten.nl/italie.

Let op: de meeste luchtvaartmaatschappije accepteren geen e-bikes. Laat in dat geval de e-bike vervoeren door Soetens Fietsvervoer of Travel Light of reis terug met de trein.


Kun je de route met een volgauto rijden?

Tot en met de Alpen is dit bijna nergens mogelijk; daarna bijna overal wel.

Op de kaartjes in de gidsen is duidelijk te zien waar de route autovrij is en waar niet. Tot en met de Alpen gaat de route grotendeels over fietspaden of weggetjes waarop alleen auto’s van aanwonenden toegestaan zijn. Soms – zoals in het Rijndal – loopt het fietspad naast een hoofdweg, maar meestal niet. Na de Alpen zijn er nauwelijks fietspaden voorhanden. Daar kun je dus vrijwel overal wel met een volgauto rijden.


Moet ik nog wegenkaarten aanschaffen?

Dat is niet echt nodig, maar als je wat meer overzicht wilt hebben over je tocht kun je een paar kaarten aanschaffen.

Voor het volgen van de route heb je geen kaarten nodig: de route is in de boekjes ingetekend op duidelijke kaarten (meestal schaal 1:150.000). Bovendien is er per etappe een overzichtskaartje (schaal 1:700.000) en aan de binnekant van de omslag overzichtskaarten van de hele route (acherin) en het stuk route in het betreffende deel (voorin).
Wil je toch wat meer overzicht hebben over de landen waar je doorheen fietst dan kun je de volgende kaarten aanschaffen:
Michelin blad 719 voor Duitsland en Oostenrijk (1:1.000.000)
Michelin blad 735 voor Italië (1:1.000.000).


Wanneer verschijnt de volgende druk?

Deel 1 (4e druk) is 16 mei 2016 verschenen. Ik kan nog niet inschatten wanneer deze editie uitverkocht zal zijn, maar dan komt er een nieuwe druk met een paar kleine verbeteringen. Natuurlijk wordt dan ook de accommodatielijst weer helemaal actueel gemaakt.
Deel 2 (4e druk) is 3 februari 2016 verschenen. Ik kan nog niet inschatten wanneer deze editie uitverkocht zal zijn, maar dan komt er een nieuwe druk met een paar kleine verbeteringen. Natuurlijk wordt dan ook de accommodatielijst weer helemaal actueel gemaakt.
Deel 3 (2e druk) is 30 januari 2015 verschenen. Ik kan nog niet precies inschatten wanneer deze editie uitverkocht zal zijn, maar het zal ergens in het voorjaar van 2018 zijn. In de nieuwe druk komen een aantal belangrijke verbeteringen in de route. (Klik hier voor meer daarover.) Natuurlijk wordt in de nieuwe druk ook de accommodatielijst weer helemaal actueel gemaakt.