Hoe kom ik terug?
Met de trein
Als je je fiets wilt meenemen vind je hieronder voor het seizoen 2025 de beste treinverbindingen van Rome, Florence, Venetië en Verona naar Nederland en andersom.
Let op: de verbinding van/naar Rome is alleen mogelijk van 14 juli t/m 28 september.
Voor alle Intercities (IC of ICE) en nachttreinen van Nightjet (NJ) moet je reserveren. Doe dat bijtijds, anders zijn de fietsplaatsen uitverkocht.
Kun je niet mee met deze treinen dan ben je aangewezen op regionale treinen. Daarvoor hoef je niet te reserveren, maar je moet veel vaker overstappen en ze hebben veel meer haltes onderweg. Deze treinen kun je uitzoeken op de site van de Deutsche Bahn. Vink de opties 'Alleen streekvervoer' en 'Fiets meenemen' aan. Onderweg kun je de terugreis ook uitzoeken met de Deutsche Bahn mobile app.
Als je je de fiets terugstuurt met Care4luggage of Camino Fietstransport (zie onder fietsvervoer onderaan deze pagina) of met beide wielen eraf in een grote tas meeneemt in de trein, dan zijn er veel betere reismogelijkheden per trein, omdat je dan ook gebruik kunt maken van de (duurdere) Frecce, de Italiaanse hogesnelheidstreinen.
Lees ook:
Deutsche Bahn en e-bikes
Voordelig terug vanuit Duitsland met het Schönes Wochenende Ticket
Tips over reizen met de trein in Italië
Beste railverbindingen:
vanuit Rome of Florence naar Rome of Florence vanuit Venetië of Verona naar Venetië of Verona
ROME – FLORENCE – AMSTERDAM
Check de dienstregeling en boek voor de eerste trein op de site van Nightjet; voor de laatste twee treinen op de site van Deutsche Bahn.
Dat is nodig omdat de site van Deutsche Bahn de eerste trein van Nightjet niet kent.
NJ 294 naar München Hbf
Trein rijdt alleen van 14-7 t/m 28-9
18.10 V Roma Tiburtina
21.48 V Firenze Campo di Marte
09.21 A München Hbf
Overstappen op ICE 518 naar Münster (Westf) Hbf
11.27 V München Hbf
16.05 A Köln Hbf
Als je eindbestemming in Twente ligt kun je blijven zitten tot Münster (A 17.54) en daar overstappen op een regionale trein naar Enschede.
Overstappen op ICE 152 naar Amsterdam Centraal
16.39 V Köln Hbf
18.54 A 's-Hertogenbosch
19.24 A Utrecht Centraal
19.58 A Amsterdam Centraal
Alleen tegen het eind van de periode 14-7 t/m 28-9 rijdt deze trein via Arnhem:
16.39 V Köln Hbf
18.27 A Arnhem
18.59 A Utrecht Centraal
19.29 A Amsterdam Centraal
AMSTERDAM – FLORENCE – ROME
Check de dienstregeling en boek voor de de eerste twee treinen op de site van Deutsche Bahn en voor de laatste op de site van Nightjet.
Dat is nodig omdat de site van Deutsche Bahn deze trein van Nightjet niet kent.
ICE 153 naar Frankfurt (Main) Hbf
10.01 V Amsterdam Centraal
10.27 V Utrecht Centraal
11.47 V Venlo
14.31 A Frankfurt (Main) Hbf
Alleen tegen het eind van de periode 14-7 t/m 28-9 rijdt deze trein weer via Arnhem:
10.38 V Amsterdam Centraal
11.04 V Utrecht Centraal
11.35 V Arnhem
14.31 A Frankfurt (Main) Hbf
Overstappen op ICE 1219 naar Innsbruck Hbf
15.50 V Frankfurt (Main) Hbf
19.12 A München Hbf
Overstappen op NJ 295
Trein rijdt alleen van 14-7 t/m 28-9
20.08 V München Hbf
06.48 A Firenze Campo di Marte
10.05 A Roma Tiburtina
VENETIË – VERONA – AMSTERDAM
Check dienstregeling en boek op de site van Deutsche Bahn.
In plaats van de 3 treinen tot Zürich kun je ook de directe EC 32 van Venezia Mestre (V 15.30) met stops in Padova (V 15.44) en Verona (V 16.30) nemen, die om 21.27 in Zürich aankomt, maar dat raad ik af omdat er maar iets hoeft te gebeuren en je mist je aansluiting (maar 7 minuten overstaptijd volgens de dienstregeling!)
Let op: het hoofdstation Venézia-Santa Lucia is per fiets heel moeilijk te bereiken. Daarom kun je veel beter in Venézia-Mestre opstappen.
RE 3490
12.23 V Venezia Mestre
12.38 V Padova
13.38 A Verona Porta Nuova
Overstappen op R 2634
14.43 V Verona Porta Nuova
16.35 A Milano Centrale
Overstappen op EC 20
17.10 V Milano Centrale
20.27 A Zürich HB
Overstappen op IC 60402 / NJ 402 naar Amsterdam Centraal
21.34 V Zürich HB
08.00 A Eindhoven Centraal
08.52 A Utrecht Centraal
09.34 A Amsterdam Centraal
AMSTERDAM – VERONA – VENETIË
Check dienstregeling en boek op de site van Deutsche Bahn.
Let op: het hoofdstation Venézia-Santa Lucia is per fiets heel moeilijk te bereiken. Daarom kun je veel beter in Venézia-Mestre uitstappen.
IC 60403 / NJ 403 naar Zürich HB
20.15 V Amsterdam Centraal
20.47 V Utrecht Centraal
21.46 V Eindhoven Centraal
08.05 A Zürich HB
Overstappen op EC 33 naar Venezia Santa Lucia
08.33 V Zürich HB
13.28 A Verona Porta Nuova
14.14 A Padova
14.30 A Venezia Mestre
Als je eerst even wilt bijkomen van de nachtelijke reis en/of ontbijten dan kun je ook met onderstaande treinen verder reizen. De EC33 heeft overigens wel restauratie aan boord.
EC 13 naar Milano Centrale
09.33 V Zürich HB
12.50 A Milano Centrale
Overstappen op R 2627
13.25 V Milano Centrale
15.17 A Verona Porta Nuova
Overstappen op RE 3505
16.22 V Verona Porta Nuova
17.20 A Padova
17.37 V Venezia Mestre
Deutche Bahn en e-bikes
Ga je met een e-bike, houd er dan rekening mee dat de Deutsche Bahn een e-bike niet toestaat in de trein als het motorvermogen meer dan 250 Watt bedraagt of als de trapondersteuning niet stopt bij 25 km/u. Verder is een losse reserve-accu niet toegestaan. Klik hier voor de betreffende pagina op de site van Deutsche Bahn. Houd er verder rekening mee dat een e-bike aanmerkelijk zwaarder is dan een gewone fiets, wat lastig kan zijn bij een trein met hoge instap. Vooral regionale treinen in Italië hebben vaak nog zo'n hoge instap, al komt er wel steeds modern materieel met een gelijkvloerse instap in omloop.
Kan je e-bike niet mee in de trein dan kun je hem laten vervoeren door Care4luggage (vanuit heel Europa, maar in Rome alleen bij hun verzamelpunt) of Camino Fietstransport (alleen vanaf hun verzamelpunten in Rome, bij de vliegvelden van Verona en Venetië en in Pisa, dat echter niet aan mijn route ligt).
Voordelig terug vanuit Duitsland met het Schönes Wochenende Ticket
Als je vanuit Duitsland terug wilt reizen kun je – vooral wanneer je met meerdere fietsers bent – in het weekend veel geld besparen met het Schönes Wochenende Ticket van de DB. Hiermee reis je in het weekend een etmaal onbeperkt op regionale treinen door heel Duitsland. De prijs varieert van € 40 voor één persoon tot € 56 voor vijf personen, wanneer je het kaartje uit de automaat trekt of via internet bestelt. Aan het loket kost het € 2 meer. Per fiets komt er een fietskaartje voor € 4,50 bij.
Met het Schönes Wochenende Ticket moet je wel veel vaker overstappen, maar regionale treinen in Duitsland hebben vaak een lage instap en een speciale wagon waarin veel ruimte is voor fietsen, wat het overstappen minder bezwaarlijk maakt.
Een reisplan met alleen regionale treinen vind je op de site van de Deutsche Bahn, wanneer je 'alleen streekvervoer' en 'Fiets meenemen' aanvinkt, plus reisdata die in het weekend vallen. Kies als eindstation Venlo of Arnhem. Plan daarna het Nederlandse deel van de reis zonder de optie 'alleen streekvervoer', anders toont de site niet de Nederlandse InterCities.
Een paar tips rond fiets & regionale trein in Italië
– Belangrijk: als je in Italië een treinkaartje aan het loket of uit de automaat koopt moet je dat voor vertrek nog geldig maken in een van de stempelautomaten die op de stations staan. Als je dat vergeet kan de conducteur je een boete geven.
Je kunt echter ook een kaartje kopen met de gratis app Trenitalia app ufficale. Je betaalt dan met je credit card en het kaartje kun je downloaden op je telefoon. De app is in het Italiaans en Engels en werkt ook voor fietskaartjes.
– Hoewel het nieuwste materieel voor regionale treinen in Italië een gelijkvloerse instap hebben (zoals bij een metro), is er ook nog veel ouder materieel met een hoge instap. De wagon waar de fiets in moet is meestal de eerste of de laatste van de trein. Daarom kun je het best halverwege het perron wachten. In beide gevallen moet je dan de halve trein langs lopen en dat is beter dan de hele trein langs lopen omdat je verkeerd gegokt hebt.
– Wanneer je met regionale treinen reist kun je in Italië geen kaartje kopen met buitenlandse bestemming. Koop een kaartje tot het station Brennero aan de grens met Oostenrijk, waar je zowiezo moet overstappen als je met regionale treinen reist. Koop daar een kaartje voor Innsbruck. Dat kaartje kun je uit de automaat halen op het perron waar de trein naar Innsbruck vertrekt. Je kunt met contant geld of met je bankpas betalen.
De aansluitende Oostenrijkse regionale trein (met lage instap) vertrekt ongeveer elk uur vanaf het doodlopend spoor aan de noordkant van het station (Italiaans: Tronco / Duits: Stumpfgleis). Dit is slecht aangegeven, maar je vindt het als je de trap naar spoor 7 neemt. De laatste keer dat ik op dit station overstapte (september 2021) kwam de trein uit Bologna aan op hetzelfde perron als waar de trein naar Innsbruck gereed stond, zodat ik alleen maar verder hoefde te lopen in de rijrichting van de trein. Hopelijk blijft dit zo, want voorheen moest je hier altijd van perron wisselen en op het station Brennero is geen lift. In voorkomende gevallen moet je je fiets dus de trap op en af sjouwen.
Een paar waarschuwingen
– Laat je bagage niet onbewaakt achter op grote stations zoals München Hauptbahnhof. Het komt voor dat beveiliginsgpersoneel zonder toezicht achtergelaten bagage meeneemt en op een veilige plaats preventief tot ontploffing brengt omdat er misschien een bom in de bagage zou kunnen zitten. Wil je je fiets in München veilig stallen, dan is het fietsverhuurbedrijf in het hoofdstation misschien bereid je fiets enige tijd te bewaren. Je vindt dit bedrijf als volgt: loop geheel naar rechts, gezien in de richting van de vertrekkende treinen (ze gaan maar één kant op want München Hbf is een kopstation). Na enige tijd kun je rechts de hoek om, waar nog meer sporen beginnen. Het fietsverhuurbedrijf is dan aan je rechterhand.
– Pas op grote stations in Italië op voor mensen die hulp aanbieden bij het dragen van je bagage. Meestal willen ze een flinke vergoeding voor hun aangeboden / opgedrongen diensten, maar ze kunnen er ook met je spullen van door willen. In dit verband is het goed te weten dat in Bologna de lift die je nodig hebt om vanaf het eerste perron op de andere perrons te komen verstopt zit in de centrale hal. Nu je dit weet is het dus niet nodig een deel van je spullen over de trappen te dragen terwijl je de rest onbeschermd achterlaat.
– Pas vooral ook op voor mensen die je willen "helpen" bij het kopen van een kaartje uit de automaat. Die zijn meestal uit op je pincode!
Met de bus
Cycletours fietsbus naar/vanuit Tuoro en Siena
In 2025 rijdt vier keer een bus met fietsaanhanger vanuit verschillende Nederlandse steden naar Tuoro en Siena. De vertrekdata vanuit Nederland zijn 16 mei, 6 en 20 juni en 4 juli. De terugreis is steeds één dag daarna. Een enkele reis kost € 230; een retourtje € 460.
Tuoro sul Trasimeno is vanuit Rome makkelijker en vlugger per trein te bereiken dan Siena. De plaats ligt 7 km van het station Terontola-Cortona, dat vanuit Rome en Florence zonder overstappen bereikbaar is. Als je bereid bent één keer over te stappen neemt het aantal verbindingen vanuit Rome wel toe. Klik hier voor een track tussen Tuoro en de hoofdroute iets ten zuiden van Assisi.
Siena ligt aan de Toscane-route en is zonder overstappen per trein bereikbaar vanuit Florence, maar met één overstap zijn er meer reismogelijkheden. Vanuit Rome moet je één keer overstappen (afhankelijk van het tijdstip van vertrek in Florence of in Chiusi-Chianciano Terme).
Je treinreis naar Terontola-Cortona of Siena kun je plannen op de site van de Deutsche Bahn. Vergeet dan niet de optie 'Fiets meenemen' aan te vinken. De reisplanner van Trenitalia is minder gebruiksvriendelijk, maar geeft soms wel meer treinen aan waarin de fiets mee kan. Bij deze planner moet je eerst keizen tussen reizen met de Frecce, de Intercity of de Regionali. In de Frecce gaan geen treinen mee, in de Intercity alleen met reservering en in de Regionali zonder reservering. Klik daarna op 'details' of '1 change' om de dienstregeling te zien. Als er een fietssymbooltje te zien is kan je fiets mee.
Cycletours fietsbus naar/vanuit Nauders
Een andere fietsbus van Cycletours rijdt in 2025 vier keer (13 en 27 juni en 11 en 25 juli) naar Nauders en de dag daarna terug. Nauders ligt dichtbij de top van de Reschenpas. Deze fietsbus is handig voor fietsers die hun reis naar Rome over twee vakanties willen verdelen. Hopelijk bestaat deze verbinding dan een jaar later nog. Een enkele reis kost € 220; een retourtje € 410.
Flixbus
Voor de terugreis heb je misschien ook iets aan dit busbedrijf, dat aan de achterkant van de bus plaats biedt aan vijf fietsen voor € 9 per fiets. De prijzen zijn scherp, maar je moet wel één of meerdere keren overstappen. Flixbus opereert niet alleen in Nederland, Duitsland en Oostenrijk, maar biedt ook in Italië vanuit verschillende steden diensten met fietsvervoer aan. Mogelijk is er niet op alle bussen plaats voor fietsen: een fietser meldde mij dat de fiets in het bagageruim onderin de bus werd geschoven en er beschadigd weer uit kwam. Dus check vooraf met Flixbus of op de beoogde busverbinding echte fietsplaatsen aanwezig zijn.
Let op: je fiets komt aan de achterkant van de bus te hangen. Het komt voor dat tijdens pauzes onderweg fietsen gestolen worden. Houdt er verder rekening mee dat Flixbus geen e-bikes, tandems en driewielers vervoert.
Met de auto
Sommige fietsers laten zich door vrienden of familie per auto ophalen. Een andere mogelijkheid is een auto huren in Italië bij Avis of Hertz, en deze in Nederland weer inleveren. Vanwege de extra kosten voor het inleveren op een andere vestiging is dit een erg dure oplossing.
Op de site van Autotrack staat een handig artikel over de voor- en nadelen van verschillende typen fietsdragers. Ook de regelgeving in verschillende Europese landen komt daarbij aan bod. In Italië bijvoorbeeld mag een lading, dus ook een fiets, opzij van de auto niet meer dan 30 cm uitsteken. Naar achter uitstekende lading moet voorzien zijn van een reflecterend waarschuwingsbord van 50 x 50 cm met diagonale rode en witte strepen. 's Nachts is bovendien een rood licht nodig. Lees ook dit artikel op de site van de ANWB voor tips over hoe je de fietsen veilig op de drager bevestigt en hoe je met een fietsendrager rijdt.
Met het vliegtuig
De volgende vliegvelden liggen dichtij de route: Innsbruck, Verona, Venetië-Treviso, Venetië-Marco Polo, Bologna, Florence, Perúgia (bij Assisi), Rome-Fiumicino en Rome-Ciampino.
Van alle vervoerswijzen is vliegen veruit het schadelijkst voor milieu en klimaat. Bovendien komt aardolie, de grondstof voor kerosine, voor een belangrijk deel uit landen als Rusland en de Arabische Golfstaten, waar zeer grove schendingen van mensenrechten plaatsvinden: in de Golfstaten zelfs moderne slavernij. De klimaatschade kun je enigszins beperken door de uitstoot te compenseren via Greenseat; voor mensenrechten bestaat zoiets niet.
Nuttige tips
- Een uitgebreid overzicht van de aanbieders van vliegtickets vind je op http://vliegtickets-aanbieders.startpagina.nl/
- Skyscanner biedt een overzicht van prijzen en voorwaarden voor fietsvervoer.
- De meeste luchtvaartmaatschappijen accepteren geen e-bikes. Wil je terug vliegen dan kun je je e-bike laten vervoeren door Care4luggage of Camino Fietstransport. Zie voor meer informatie daarover onder het kopje Fietstransport.
- Je moet het vervoer van je fiets vooraf reserveren. Neem hiervoor contact op met het callcenter van de maatschappij waarbij je boekt. Het komt soms voor dat lokale medewerkers van een luchtvaartmaatschappij afwijken van het beleid van hun werkgever en zo onverwachte moeilijkheden veroorzaken, bijvoorbeeld door verpakkingseisen te stellen die volgens hun werkgever niet nodig zijn. Op het forum van de Wereldfietser kun je ervaringen van fietsreizigers met verschillende maatschappijen lezen.
- Campinggas, brandspirtus en benzine in je bagage zijn aan boord van een vliegtuig verboden gevaarlijke stoffen. Begint je fietsreis in Rome, dan kun je campinggas kopen in de kampwinkel van Camping Village Flaminio of in een doe-het-zelf zaak. Als je op de camping alleen koffie of thee wilt zetten kun je ipv een brander een kleine electrische waterkoker meenemen. Je hebt dan wel een verloopstekker of -snoertje nodig, want de stroompalen op campings hebben meestal alleen een CEE-aansluiting.
Tips voor het verpakken van de fiets
- Ik weet niet of er op de vliegvelden bij Rome of Venetië fietsdozen te koop zijn, maar probeer het eens bij een vestiging van MBE (Mail Boxes Etc.) in deze steden.
- Informeer vooraf bij je vliegmaatschappij welke verpakkingseisen ze stellen. Print de internetpagina of de email met deze voorwaarden uit. Dat kan handig zijn als er discussies met het incheckpersoneel ontstaan.
- Omdat ik zelf nooit met het vliegtuig terug ga kan ik daarover niet als ervaingsdeskundige schrijven. Maar een fietser schrijft mij:
"Mijn vriendin is tegen mijn finishdatum aan naar Rome Fiumicino gevlogen en heeft zeer nadrukkelijk gevraagd of en waar op het vliegveld dozen aanwezig waren om je fiets in te verpakken. Het ging hier om KLM (had eerder ook al een ticket gekocht voor de fiets). Men heeft daar meerdere malen aangegeven dat dozen altijd voorradig waren en dat een doos reserveren niet nodig was. Je voelt hem al aankomen: op de dag van vertrek was niemand bekend met dozen om je fiets in te vervoeren. Niet bij KLM, ook niet bij andere maatschappijen. Je kan wel de fiets laten sealen. Alleen zijn de apparaten die sealen niet op fietsen (uit elkaar gehaald en gecomprimeerd tot een klein pakket) berekend. Doordoor moest men de fiets handmatig sealen en werd dubbel tarief gerekend. 30 euro in totaal. Het kan zijn dat ik net de verkeerde werknemers trof, maar misschien is het handig om dit op je site aan te geven."
Een andere fietser, die vertrok vanaf Catánia op Sicilië, kon in die stad een fietsdoos kopen bij een vestiging van MBE (Mail Boxes Etc.). Dit bedrijf heeft ook een aantal vestigingen in Rome, maar ik weet niet of die allemaal fietsdozen verkopen. - Op de site van fietswinkel De Vakantiefietser staat een uitvoerige handleiding over hoe je een fiets moet verpakken voor vervoer per vliegtuig in een compacte fietsdoos of in een fietshoes. In het zomernummer 2013 van de Wereldfietser verkozen de meeste fietsers een fietshoes of verpakken met nopjesfolie (bubbeltjesplastic) boven een fietsdoos. Met een fietsdoos loop je het risico dat daar andere bagage bovenop gezet wordt, is de gedachtengang. Bovendien: als nog te zien is dat het om een fiets gaat zal het personeel er hopelijk met meer zorg mee omgaan. Dit soort inpakmateriaal is in Rome onder meer verkrijgbaar bij Ferramenta 2000, Via Alessandria 109. Is dat niet in de buurt van je overnachtingsadres vraag dan je gastheer of -vrouw je te helpen zoeken naar een zaak die inpakmateriaal (materiale di imballaggio) verkoopt, zoals bubbeltjesplastic (involucro a bolle), karton (cartone) en plakband (nastro adesivo).
- Wil je je fiets beschermen zonder extra kosten, zoek dan op het vliegveld in de afvalbak een kleine petfles, knijp de meeste lucht eruit en doe dan de dop er weer op. Plak hem dan stevig over de derailleur. De resterende lucht in de fles werkt als een beschermend stootkussentje. Of neem van huis een paar plastic zakken of plastic tijdschriftomslagen mee, vul die op het vliegveld met oude kranten (overal te vinden) en plak die ter bescherming over andere kwetsbare delen van de fiets.
- Doe de ketting achter op het grootste blad en pak de achterderailleur goed in om het risico om beschadiging te verkleinen.
- Doe al je fietstassen in één of meer 'big shoppers'. Zo voorkom je beschadigingen die kunnen ontstaan als de ophanghaken of kliksluitingen van je fietstassen tussen de lopende band vast blijven zitten en worden stukgetrokken. Big shoppers zijn overal ter wereld te koop voor enkele euro's. Doe er stevige tape omheen voor het geval de rits kapot gaat.
- Het forum van Vereniging Wereldfietser biedt mogelijk nog nuttige informatie. Deze link brengt je rechtstreeks naar het onderwerp 'Fiets en Vliegtuig' op dat forum.
![]() |
|
Foto: De Vakantiefietser, Amsterdam |
Hoe kom je op het vliegveld?
- Met de trein: Je kunt met de trein naar Fiumicino of Ciampino. Raadpleeg om een verbinding te zoeken de site van de Deutsche Bahn, die is gebruiksvriendelijker dan die van Trenitalia. Vink dan de optie 'Fiets meenemen' aan.
- Op de fiets naar Rome-Ciampino: Dit vliegveld is per fiets te bereiken langs een grotendeels fietsvriendelijke route, als je onverharde stukken langs de Via Appia Antica voor lief neemt. Trek er dus wel voldoende tijd voor uit. Een track van en naar Ciampino is opgenomen in de bundel 'varianten en extra routes' die je op de GPS-pagina kunt downloaden.
De route volgt eerst verder over het fietspad langs de Tiber, dan door de stad (meestal over fietspaden naast hoofdwegen) en tenslotte over de Via Appia Antica. Deze Romeinse weg is in originele staat gebleven, met een wegdek van grote stenen waarop het moeilijk fietsen is. Vaak is er echter een informeel onverhard pad in het gras naast de weg. Vanaf camping Villagio Flaminio is het ruim 30 km; vanaf het Sint Pietersplein is het ongeveer 20 km.
Let op: ik heb deze route niet zelf gefietst. Ze zijn tot stand gekomen door de kaarten van OpenStreetmap en Google Maps te bestuderen. Er kunnen dus verrassingen in zitten! - Op de fiets naar Rome-Fiumicino blijkt lastig. Eerder had ik ook een track naar Fiumicino op de site, maar fietsers hebben mij gemeld dat deze route erg moeilijk begaanbaar was vanwege de begroeiing langs een smal onverhard pad en dat ze uiteindelijk voor een gesloten hek kwamen te staan. Daarom heb ik deze track verwijderd.
- Met een shuttlebus: Er rijden shuttlebussen van station Roma-Termini naar beide vliegvelden: zie hiervoor de sites van SIT bus (engelstalig). In deel 3 is een fietsroute naar station Roma-Termini beschreven. De track daarvan zit in de bundel 'varianten en extra routes', die je kunt downloaden op de de GPS-pagina.
Fietsvervoer naar huis
Nog niet zo veel Romefietsers hebben ervaring opgedaan met onderstaande bedrijven. Heb je van hun diensten gebruik gemaakt en wil je je ervaring delen met andere fietsers dan is dat zeer welkom! Stuur mij een mail en ik plaats je ervaring onder deze pagina.
Fiets laten nasturen door Care4luggage
Care4luggage is een jong bedrijf dat naast fietsen en e-bikes ook andere lastige bagage vervoert door nagenoeg heel Europa. De chauffeur die je fiets ophaalt brengt zelf een fietsdoos mee. Je hoeft alleen te zorgen dat de fiets klaar staat voor transport: de trappers eraf en het stuur een kwartslag gedraaid.
Omdat in grote delen van Rome auto's alleen met vergunning binnen mogen, heeft Care4Luggage een vast ophaalpunt bij een hotel net buiten de Ring om Rome: Hotel Selva Candida, Via di Selva Candida 200, tel. 06-6157211. Het hotel heeft goede recensies op internet: het is rustig gelegen, heeft een mooie tuin en dichtbij is een goed restaurant. Je hoeft niet in het hotel te overnachten om je fiets daar achter te laten. Wel betaal je dan een kleine vergoeding voor de service. Anders dan Camino Fietstransport werkt Care4luggage elders in Italië niet met vaste ophaaladressen. Je kunt je fiets dus overal laten ophalen, ook buiten de route. Alleen ophalen vanaf camping Village Flaminio gaat niet, omdat Camino Fietstransport daar een exclusief contract mee heeft afgesloten dat ze alleen voor Camino fietsen bewaren.
Je kunt ook vanuit Nederland of België je fiets vooruit sturen naar Italië, maar dan moet je natuurlijk wel iets afspreken met een hotel of camping zodat ze bereid zijn je fiets in ontvangst te nemen terwijl je nog onderweg bent.
Fiets laten nasturen door Camino Fietstransport
Camino Fietstransport is een vervoersbedrijf dat gespecialiseerd is op het vervoer van fietsen. Sinds kort hebben zij hun diensten uitgebreid met Rome. Wil je je fiets door hen laten in Rome ophalen dan moet je gebruik maken van hun vaste ophaalpunt: de Camping Villagio Flaminio, die dicht bij de route ligt en in de gids vermeld staat als camping 1 in etappe 33. Dan moet je wel minimaal één nacht op de camping verblijven. Dat is geen straf, want het is een goede camping en je hoeft niet per sé in een tent te overnachten, want er zijn ook bungalows te huur.
Camino Fietstransport heeft daarnaast nog vaste ophaalpunten bij Pisa, Florence, Verona (10 km van het centrum) en het vliegveld Venézia-Marco Polo. Deze link brengt je naar de pagina op de site van Camino Fietstransport waar je de ophaalpunten kunt zien. Scroll voor Italië helemaal naar beneden.
De kosten voor transport vanuit Italië bedragen € 220 en voor een meerprijs van € 60 kun je ook je bagage laten nasturen. Camino Fietstransport rijdt van mei t/m spetember.
Ervaringen van fietsers
"Betreffende het transport van de fietsen van Venetië terug naar België zijn de mensen van Care4luggage hun beloften volledig nagekomen. Op woensdag hebben ze de fietsen opgepikt in Venetië en zondag stonden ze thuis terug in de garage!"
Naam onbekend, augustus 2021
Een paar weken na thuiskomst is mijn fiets plus bagage keurig netjes afgeleverd door Camino Fietstransport.
Jan Willem Kakes, juli 2022