Hoe zijn de wegen?


Tot en met de Alpen is de route zeer autoluw en het wegdek meestal goed. Daarna zijn er bijna geen fietspaden meer en zijn drukkere wegen af en toe niet te vermijden. Bovendien zijn in de Povlakte en vooral in Midden-Italië de wegen helaas vaak schandalig slecht: barsten, grote gaten en hobbelig asfalt. Vooral in afdalingen is daardoor grote voorzichtigheid geboden, vooral als door de schaduw van bomen de beschadigingen van het asfalt slecht te zien zijn. Fiets je niet graag op slechte of soms wat drukkere wegen, beperk je tocht dan tot Verona, het Gardameer of Venetië.

 

rome wegdekOnverharde wegen
In deel 1 (door Nederland en Duitsland) gaat de route voor zo’n 20% over onverharde wegen. Juist deze stukken zijn vaak erg mooi, omdat ze door natuurgebieden of langs leuke riviertjes gaan. Met een randonneur, hybride of mountainbike is een en ander prima te doen. In Nederland gaat het dan meestal om schelpenpaden; in Duitsland om steenslag (sommigen noemen het gravel of grind).
In deel 2 en 3 (door Oostenrijk en Italië) is vrijwel de hele route verhard. Slechts een enkele keer heb je hier te maken met een overhard weggedeelte.

Asfalt alternatieven
Voor het langste onverharde stuk in de route (60 km – van de Duitse grens tot bij Düren) is een alternatieve asfaltroute beschreven. Daarnaast is in de kaartjes soms een asfaltvariant ingetekend als dat ook zonder routebeschrijving makkelijk te volgen is. Deze asfaltvarianten zijn vaak wel minder mooi en wat drukker.

Nog minder onverharde wegen: 'asfalttracks' voor racefietsers
Wil je onverharde wegen echt zoveel mogelijk vermijden, download dan de 'asfalttracks': speciaal voor de racefiets gemaakte GPS tracks (zie GPS-pagina). Deze tracks gebruiken niet alleen de genoemde asfaltroutes en asfaltvarianten, maar vermijden waar mogelijk ook de onverharde stukken waarvoor geen asfaltvariant ingetekend is op de kaartjes. Maar let op: niet alle onverharde wegen zijn vervangen. Soms is er gewoon geen veilig asfalt-alternatief voorhanden, zoals langs de Neckar, voor Garmisch-Partenkirchen (beide deel 1) en voorbij Ravenna (hoofdroute in deel 3).